Viitorul României, victimă sigură a degringoladei din învățământ

Viitorul României, victimă sigură a degringoladei din învățământ
Like Tweet Pin it Share Share Email

”Un popor fără educație este un popor ușor de manipulat”, constata Immanuel Kant, în timp ce Joseph Addison avea să completeze că, fără educație, omul nu este altceva decât un ”splendid sclav, un sălbatic al rațiunii”. Este suficient să reflectăm la aceste două citate pentru a întrevedea viitorul României: un popor manipulat, un popor condamnat la sclavia muncilor de jos ale lumii! Cam asta ne așteaptă, dacă nu vom stopa acest adevărat masacru al învățământului românesc, dacă nu vom înceta să schimbăm miniștri doar din rațiuni ale jocului politic, dacă nu vom fi capabili să acceptăm că societatea românească are o problemă majoră, care înseamnă educația.

Recentele simulări ale examenelor de Bacalaureat și Evaluare Națională au dat dimensiunea adevăratului dezastru, au pus în fața noastră o oglindă în care trebuie să avem curajul să ne uităm. Doar 53% dintre elevii de clasa a VIII-a au luat medii de trecere. Ce minune s-ar putea întâmpla până la vară ca aceste procente să se modifice? Ori subiecte mai ușoare, ceea ce înseamnă că ne păcălim, ori mici creșteri ale procentului, în urma acestui semnal de alarmă tras. Să nu ne mințim, însă, dragi colegi: pe fond, aproape 40% dintre copiii României intră la liceu doar pentru că învățământul este obligatoriu, dar notele lor sunt mai mici de 5! Da, analfabetismul funcțional este o realitate care devine tot mai apăsătoare și mai presantă! Pentru că, dacă la acest procent de 53%, adăugăm și constatarea că, dintre cei care au trecut pragul, un sfert au obținut medii între 5 și 6, o să avem tabloul sumbru al realității școlare românești.

Stimați colegi,

La simularea pentru Bacalaureat, rata cumulată de promovare, la clasele a XI-a și a XII-a, a fost de 36,8%, iar ponderea elevilor de clasa a XII-a cu medii care asigură promovarea trece ușor de 42%. Nu vă îngrijorează că  aproape 40% dintre elevii de clasa a VIII-a nu pot obține un 5 la matematică și că mai bine de 30% dintre ei nu trec de evaluarea la limba română? Nu vă îngrijorează că mai bine de 30% dintre absolvenții de clasa a XII-a nu pot obține un 5 la limba și literatura țării lor? Mă tem că începem să vorbim nu doar despre analfabetismul funcțional, ci și despre un analfabetism real, cauzat de o școală românească tot mai eterogenă, mai lipsită de predictibilitate și de coerență.

Pentru orice popor rațional, educația trebuie să reprezinte o prioritate. N-ar trebui să fie loc de jumătăți de măsură, de dispute politicianiste, de decizii fără fundament. Pentru că, da, un popor educat este un popor care are istorie și viitor, format din oameni care au aspirații, libertate și speranțe. Am tot mai des sentimentul că parcă s-a dorit ca școala românească a ultimilor 30 de ani să fie veșnic încercată, de o calitate tot mai îndoielnică și cu rezultate tot mai catastrofale pentru societate.

În 30 de ani, s-au perindat 26 de miniștri. Fiecare și-a făcut propria lui reformă. Aproape toți au anulat tot ce făcuse predecesorul și au negat cam tot ce se modificase înainte. Degringolada a pus stăpânire pe învățământul românesc, a aruncat în haos elevi, părinți și cadre didactice. Pentru învățământul românesc, ”predictibilitate” este doar un cuvânt din dicționar, regulile se schimbă în mijlocul anului școlar, gândurile peste noapte ale unui ministru devin ordine și se aplică, iar urmările le constatăm cu toții: 47%, adică aproape jumătate dintre elevii care încheie ciclul gimnazial nu sunt pregătiți pentru Evaluarea Națională, iar 58% dintre absolvenții de liceu nu fac față unui bacalaureat!

Stimați colegi,

Mă tem că lucrurile nu se opresc aici. Deja, de câteva zile, aud din nou, cuvântul ”reformă”, din gura unui ministru care a lăsat România fără școli profesionale și de meserii! Deja vorbim de un învățământ de 13 clase, de modificarea bacalaureatului și de cine mai știe ce abrambureli! Joaca de-a educația continuă în același mod iresponsabil cu care PSD-ul ne-a obișnuit. Numai că pe fiecare dintre noi ar trebui să ne preocupe soarta copiilor noștri, ce fel de indivizi modelează școala românească, ce abilități le dezvoltă, ce cunoștințe le imprimă? Cât de actual mai este învățământul românesc, cât de racordat este el la nevoile unei lumi globalizate, aflate într-o dinamică fără precedent? Ce șanse dăm acestor copii și tineri și ce șanse dăm, de fapt, României? Pentru că, stimați colegi, mă tem că tot acest joc nu face decât să condamne viitorul României.

 

Comentarii (1)

  • Este perfect adevarat ce spuneti si sunt de acord cu ce spuneti dumneavoastra!! De fiecare data cand PSD se afla la guvernare face numai prostii! Ca de exemplu in urma cu aproape 10 ani ministrul invatamantului de atunci care era tot Ecaterina Andronescu, a vrut sa introduca un proiect de lege, prin care si elevii care nu au promovat examenul de bacalaureat, sa fie inscrisi in anul I la facultate,chiar daca nu au luat bacalaureatul,si sa dea acest examen pe timpul cat sunt studenti la facultate ! Doamna ministru de atunci Ecaterina Andronescu nu degeaba a vrut sa introduca aceasta masuri, ci cu buna stiinta,pentru ca in acea perioada foarte multi elevi au picat examenul de bacalaureat , si asta insemna ca facultatile unde aveau locuri cu taxa,ramneau „fara loc de munca”,daca nu mai inscriau studenti pe locurile cu taxa (aici ma refer la facultatile cu plata, dar si la univertitatile de stat care au si locuri cu plata).Asta este una din masurile populiste pe care PSD ar fi vrut sa le introduca in urma cu foarte multi ani !!

    Reply

Lasă un răspuns